اگر از چراغ خواب های معمولی استفاده می کنید، بعد از اینکه از خواب بودن فرزندتان مطمئن شدید، به اتاقش بروید وچراغ خواب را خاموش کنید.
نور آبی بهتر است

دکتر ماریانا فیلگویرو، پژوهشگر، بر اساس تحقیقاتی که روی افراد مختلف انجام داده به این نتیجه رسیده است که در بین چراغ خواب های فراوان موجود در بازار، آنهایی که نور آبی ملایم دارند، از بقیه بهترند. او می گوید:«هرچند ساعت بیولوژیک بدن طوری تنظیم شده که بهتر است خواب شبانه در تاریکی مطلق باشد اما افراد بالای 50 سال و افراد مبتلا به آلزایمری که از اختلال خواب هم رنج می برند، بد نیست که در ساعات اولیه خواب شان از یک چراغ خواب با رنگ آبی استفاده کنند.» هورمون ملاتونین هورمونی است که شب ها در اثر تاریک شدن محیط در بدن ترشح می شود و حس خواب آلودگی را به فرد القا می کند.

حال اگر در طول شب از چراغ خواب هایی با رنگ های زرد یا سفید استفاده شود ترشح این هورمون به 30 تا 50 درصد و در صورت استفاده از چراغ های آبی رنگ، این ترشح به 60 تا 65 درصد می رسد. بنابراین این چراغ های زرد و سفیدرنگ، اختلال خواب را در افراد 50 تا 80 ساله تشدید می کند. هر چند که به گفته دکتر فیلگویرو، استفاده از نور آبی هنگام خواب آرام بخش است اما او همچنین عنوان می کند که استفاده از چراغ‏خواب حتی با نور آبی باید تنها در 90 دقیقه اولیه و نه در کل مدت خواب باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *