بدون شک سرویس خواب شامل تخت، میزتوالت و عسلی ها مهم ترین وسایل اتاق خواب هستند. تختخواب فضایی است که به بدن احساس راحتی و امنیت می دهد و باعث می شود که ما در حالت دراز کشیده، گردش خون مناسبی داشته باشیم و تسکین و آرامش را تجربه کنیم…
پس باید در انتخاب تختخواب دقیق بود و به موارد زیادی توجه کرد. اگر قصد خرید سرویس خواب دارید و سلامت و ایمنی آن برایتان مهم است این گزارش را تا انتها بخوانید.
برای انتخاب تختخواب مناسب اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چه کسی قرار است از آن استفاده کند.
تختخواب بزرگ راحتی شما را تضمین می کند ولی باید به ابعاد اتاق خوابتان هم توجه کنید. یک تخت بزرگ می تواند تمام فضای اتاق را بگیرد و رفت و آمد شما را مشکل کند. پس در زمان خرید و انتخاب تخت، اول به جثه فرد استفاده کننده و بعد به ابعاد اتاق خواب توجه کنید.
برای امتحان اندازه تخت باید در نظر گرفت که شخص به راحتی بتواند در آن دراز بکشد و فضای کافی در بالای سر و قسمت پایین تخت داشته باشد. تخت های دو نفره نیز باید به اندازه ای بزرگ باشد که هر دو در آن احساس راحتی کنند.

تختخواب ارگونومیک

برای تخت های یک نفره عرضی بین ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی متر مناسب است. اگر چاق هستید یا در خواب زیاد غلت می زنید و حرکت می کنید بهتر است تختی با عرض ۱۱۰ سانتی متر انتخاب کنید. تخت های دو نفره هم باید عرضی بین ۱۳۵ تا ۱۵۰ سانتی متر داشته باشند.

بهتر است طول تختخواب یک نفره برای جوانی بلند قد ۲ متر باشد. برای بزرگسالانی با جثه متوسط، طولی به اندازه ۱۹۰ سانتی متر کافی است.
ابعاد تخت های کودکان و نوزادان هم به سن و قد کودک بستگی دارد. نکته مهم دیگر، ارتفاع تختخواب است. تختخواب نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد، ارتفاعی بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر برای تختخواب مناسب است تا رفتن به تخت و خارج شدن از آن و همین طور مرتب کردن روتختی و ملحفه ها برای شما راحت باشد.
اگر شخصی که می خواهد تختخواب بخرد، در تخت کم تحرک است این ارتفاع می تواند بین ۵۰ تا ۵۵ سانتی متر نیز باشد. برای چیدمان تختخواب هم باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. تخت را باید در اتاق به گونه ای قرار دهید که قسمت سر به سمت دیوار باشد تا خارج شدن و داخل شدن از آن راحت باشد. قسمت بالایی تخت هم که معمولا مرتفع ترین بخش تختخواب است و همان قسمت سر یا قسمت بالش می شود، می تواند جدا یا چسبیده به دیوار باشد که با توجه به راحتی تان می توانید یکی از این ۲ را انتخاب کنید.
سلامت تختخواب
با توجه به اینکه تمایل دارید چه جنس تختخوابی بخرید، باید اصول بهداشتی خاصی را در نظر بگیرید. چوب، ام دی اف و فرفورژه همچنان مهم ترین گزینه های شما هستند. اگر می خواهید تخت های چوبی یا ام دی افی بخرید که رنگ یا جلا خورده اند، دقت کنید که بوی رنگ برایتان آزاردهنده نباشد. خجالت نکشید، جلو بروید و تختخواب مورد علاقه تان را بوکنید! اگر بوی ناخوشایندی به مشامتان خورد هرگز آن تخت را با فکر اینکه چون نو است بو می دهد نخرید چون این بو تا ماه ها باقی می ماند و ممکن است واقعا روی کیفیت خوابتان تاثیر بگذارد. اگر آسم یا آلرژی دارید هرگز نباید در تختخوابی بخوابید که بوی رنگ یا جلا می دهد.
نکته دیگر اینکه زیر تختخواب بعد از مدتی محل تجمع گردوغبار و مایت ها می شود و باید مرتب گردگیری و نظافت شود. بنابراین موقع خرید دقت کنید که در زیر تخت حتما فضای خالی وجود داشته باشد تا تمیز کردن آن آسان باشد. برای اینکه بتوانید به راحتی دستتان را زیر تخت ببرید یا از جاروبرقی برای تمیزکردن زیر تخت استفاده کنید باید فاصله تخت تا زمین حداقل ۳۰ سانتی متر باشد.
اگر قصد دارید تختخواب یا میزتوالت چوبی دست دوم بخرید، حتما شکاف های این وسایل را برای بررسی وجود حشره خونخواری موسوم به ساس تختخواب وارسی کنید و در صورت وجود شکاف ها و درزها، حتی اگر از وجود ساس مطمئن نیستید، برای احتیاط می توانید این لوازم را قبل از ورود به خانه با جاروبرقی پاکسازی و بعد سم پاشی کنید. ساس تختخواب موجود خون آشامی است که در شکاف ها و درزهای لوازم چوبی لانه و از خون انسان و دیگر حیوانات تغذیه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *