مناسب ترین چوب برای مبلمان

بهترین چوب مبل چیست؟ ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد. عوامل زیادی از جمله زیبایی، استحکام و دوام، قابلیت شکل‌پذیری و ماشین‌خوری و همچنین نداشتن برخی معایب از جمله گره مرده، پوسیدگی و قارچ‌زدگی در انتخاب چوب مناسب برای چوب مبلمان موثر هستند؛ اما باید توجه داشته باشید که کیفیت و ماندگاری یک مبل شاید از زیبایی آن نیز اهمیت بیشتری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری و طول عمر مبلمان، دوام چوب آن در برابر رطوبت است. چه در مصارف داخلی و چه در مصارف خارجی، چوب ممکن است در معرض عوامل محیطی مانند رطوبت قرار بگیرد.

چوب ماده‌ای آب دوست بوده و رطوبت را به خود جذب می‌کند. جذب رطوبت ممکن است در نهایت باعث پوسیدگی و ایجاد ترک در چوب شود؛ اما برخی از انواع چوب مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نشان می‌دهند. از سوی دیگر، همه نوع چوبی برای سبک‌های مختلف مبلمان مناسب نیست. باید با توجه به نکات ذکر شده و ویژگی‌های ظاهری مد نظرمان، مناسب‌ترین نوع چوب را برای مبلمان خود انتخاب کنیم. در این مقاله در مورد بهترین نوع چوب برای مبل توضیحات بیشتری می‌دهیم.

چرا چوب مبل ترک می خورد؟

مناسب ترین چوب برای مبلمان
مناسب ترین چوب برای مبلمان

چوب، ماده‌ای ذاتا آب‌دوست است. این ماده به دلیل ساختار شیمیایی و مواد سازنده خود مدام در حال جذب و دفع رطوبت است. هنگامی که رطوبت هوا بیشتر است، چوب نیز رطوبت بیشتری جذب می‌کند و به دنبال آن متورم شده و ابعاد آن تغییر می‌کند. در این حالت اصطلاحا واکشیدگی رخ می‌دهد. همچنین زمانی که رطوبت هوا کم می‌شود، چوب مقداری از رطوبت خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین منقبض شده و یا اصطلاحا همکشیده می‌شود. در نجاری این خاصیت را بازی کردن چوب می‌گویند.

به طور کلی، همکشیدگی و واکشیدگی پیوسته در چوب می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات شود. وقتی هوا مرطوب‌تر است، رطوبت از طریق الیاف جذب چوب شده و چوب را واکشیده می‌کند. تورم و واکشیدگی عمدتاً در عرض تخته اتفاق می‌افتد و می‌تواند در نهایت باعث ترک خوردن و شکافتن چوب شود. از سوی دیگر، وقتی رطوبت هوا کمتر است، رطوبت چوب از دیواره سلولی خارج شده و چوب منقبض می‌شود. انقباض سا همکشیدگی چوب ممکن است با گذشت زمان باعث ترک خوردن آن شود.

بهترین چوب برای مبل راحتی

چوب صنوبر یکی از پرکاربردترین گزینه‌ها برای ساخت کلاف و اجزای داخلی مبل راحتی محسوب می‌شود. از مزیت‌های چوب صنوبر می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. این چوب، به دلیل کارایی زیاد و در دسترس بودن، به طور گسترده برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود. ویژگی‌های صنوبر مانند پایداری، وزن سبک و مقرون به صرفه بودن باعث شده به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت مبلمان راحتی تبدیل شود.

چوب نراد نیز انتخاب مناسبی برای مبلمان راحتی محسوب می‌شود. این چوب رگه‌های صاف و واضحی دارد. نراد در ساخت و ساز نیز کاربردهای زیادی دارد. نراد در میان چوب‌های سوزنی برگ (نرم‌چوب‌ها) از چوب‌های نسبتاً محکم و سخت به حساب آمده و در مقیاس یک تا چهار، رتبه سختی چهار را دارد.

بهترین چوب برای مبل سلطنتی

از پرکاربردترین انواع چوب برای ساخت مبلمان سلطنتی می‌توان به چوب گردو و راش اشاره کرد. چوب گردو ساختاری مستحکم و متراکم داشته و رنگ تیره‌ای دارد. چوب گردو دارای نقوش و گره‌های زیبایی است که آن را از سایر چوب‌ها متمایز ساخته است. این ویژگی‌ها باعث شده چوب گردو موردتوجه سازندگان مبلمان سلطنتی قرار بگیرد. البته به دلیل قیمت بسیار زیاد چوب گردو، بسیاری از خریداران مبلمان سراغ سایر گزینه‌ها می‌روند. در برخی موارد نیز چوب گردو به عنوان روکش مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جلوه ظاهری زیبایی به وسایل ببخشد.

چوب راش نیز معمولاً کاربردهای زیادی در ساخت مبلمان سلطنتی به خصوص مدل‌های منحنی شکل دارد. انعطاف‌پذیری این چوب باعث شده برای طیف وسیعی از وسایل، از صندلی و کابینت گرفته تا کفپوش و قاشق، مناسب باشد. چوب راش از طبقه چوب‌های با دوام و غیر متخلخل است. این چوب تراکم بسیار بالا و بافت فشرده و محکمی دارد. این بدان معنی است که در برابر فشار، سایش و خراش دوام مناسبی دارد.

چنار نیز یکی از پرکاربرترین چوب‌ها برای ساخت مبلمان سلطنتی به شمار می‌رود. رنگ چوب چنار مایل به سفید است. با توجه به کیفیت مناسب و فروانی چنار در بازار، این چوب طرفداران زیادی پیدا کرده است. از ویژگی‌های بارز چوب چنار می‌توان به قابلیت رنگ پذیری بالای آن اشاره کرد.

بهترین چوب برای مبل کلاسیک

مناسب ترین چوب برای مبلمان
مناسب ترین چوب برای مبلمان

یکی از پرکاربردترین انواع چوب برای ساخت مبلمان کلاسیک، چوب درخت کاج و گونه‌های مختلف آن (از جمله نراد، نوئل و …) است. درختان به راحتی در دسترس بوده و به وفور یافت می‌شوند. همین امر باعث می‌شود مبلمان ساخته شده از چوب کاج قیمت مناسبی داشته باشد.

از سوی دیگر، این چوب کیفیت بسیار مناسبی دارد. یکی از مزایای مهم چوب کاج وزن سبک‌تر آن نسبت به سایر چوب‌های مورد کاربرد در ساخت مبلمان است که جابجایی مبلمان ساخته شده با این چوب را آسان می‌کند. این عوامل باعث شده چوب کاج کاربرد فراوانی در ساخت انواع مبل کلاسیک داشته باشد. رگه‌های کاج سطح مناسبی را برای رنگ شدن ایجاد می‌کند و این امر منجر به افزایش تنوع رنگ مبلمان می‌شود. نکته مهم این است که چوب کاج به طور طبیعی در برابر جذب رطوبت مقاوم بوده و شکل و ابعاد خود را در برابر عوامل محیطی و رطوبت به خوبی حفظ می‌کند.

بهترین چوب مبل برای مناطق مرطوب

بطورکلی در ساخت انواع مبلمان از گونه‌های چوبی نرم چوب و سخت چوب استفاده می‌شود. هر یک این چوب‌ها مزایا و معایب ساختاری و زیبایی‌شناختی خاص خود را دارند. همان‌طور که از نام این دو نوع پیداست، سخت‌چوب‌ها دارای بافتی محکم‌تر و متراکم‌تر نسبت به نرم‌چوب‌ها هستند. در هر دو نوع چوب، گونه‌هایی وجود دارد که در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی مقاوم بوده و برای مصارف خارج ساختمانی مناسب هستند.

سه نوع چوب سرو، سرخ چوب و سدر در مقایسه با سایر نرم‌چوب‌ها مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نشان داده و برای مناطق مرطوب مناسب هستند؛ اما از نظر برخی از صاحب‌نظران، بهترین چوب مبل برای مناطق مرطوب و فضای باز از درختانی مانند گردو، ماهاگونی، ساج و نراد به دست می‌آید.

در میان این چوب‌ها، چوب ساج بهترین چوب برای مناطق مرطوب محسوب می‌شود. چوب ساج دارای روغن طبیعی است که از آن در برابر کپک، پوسیدگی و آفاتی مانند موریانه‌ها محافظت می‌کند. درخت ساج یک پهن‌برگ گرمسیری است که چوب آن دوام و استحکام زیادی دارد. این چوب به دلیل دوام فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از گران‌ترین چوب‌ها برای مناطق مرطوب و مبلمان بیرون ساختمانی است. اگر به درستی از چوب ساج محافظت شود، این چوب می‌تواند تا چند دهه دوام بیاورد. پس این چوب علی‌رغم دوام و ماندگاری زیاد، نیاز به مراقبت و نگهداری نیز دارد. لازم به ذکر است که چوب ساج در ایران بسیار کم یاب بوده و به سختی یافت می‌شود.

چوب نراد یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مناطق مرطوب و فضاهای بیرونی محسوب می‌شود. یکی از مزیت‌های چوب نراد این است که مقاومت نسبی خوبی نسبت به رطوبت دارد. بنابراین تحت تاثیر رطوبت ثبات ابعادی خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند و بدلیل همین ویژگی کاربرد زیادی در ساخت خانه‌های چوبی در مناطق مرطوب نیز دارد.

اگر چه چوب‌هایی که نام آنها ذکر شد در مقایسه با سایر انواع چوب مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و آب دارند، اما درنهایت رطوبت روی آنها نیز تأثیراتی مخرب دارد. با این حال، روش‌های مؤثری برای مقاوم‌سازی مبلمان در برابر رطوبت وجود دارد. استفاده از پوشش‌ها و مواد محافظت‌کننده مناسب و همچنین فرآوری چوب با اعمال حرارت جزو این روش‌ها هستند.

ارزانترین چوب برای مبل کدام است؟

چوب‌هایی مانند گردو و راش که در این مقاله به آنها اشاره کردیم قیمت بسیاری زیادی داشته و برای مصارف معمولی و تولید مبلمان ارزان‌قیمت مناسب نیستند. برای استفاده در مصارف عادی و تولید مبلمان مقرون به صرفه بهتر است از چوبی استفاده شود که علاوه بر استحکام و کارایی زیاد، قیمتی مناسب نیز داشته باشد. در سال‌های اخیر چوب نراد به دلیل فراوانی مناسب، در دسترس بودن و قیمت مقرون به صرفه توانسته جایگاه ویژه‌ای در صنعت مبلمان پیدا کند.

همان‌طور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین مزایای چوب نراد، مقاومت آن در برابر رطوبت و شرایط جوی نامساعد است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای مناطق شمالی کشور نیز تبدیل کرده است. به طور کلی گونه‌های چوب ارزان‌تر از چوب نراد نیز در بازار موجود هستند، اما هیچ یک از آنها کیفیت و ماندگاری این چوب را ندارند؛ بنابراین نراد، جزو ارزان‌ترین چوب‌های بازار است که ویژگی‌های مناسب برای ساخت مبلمان را نیز دارد.

مناسب ترین چوب برای مبلمان
مناسب ترین چوب برای مبلمان

سوالات متداول

بهترین چوب مبل استیل چیست؟

معمولا در مبلمان نیمه استیل از چوب توسکا استفاده می‌شود.

آیا چوب روس برای مبل مناسب است؟

چوب روس که معمولا در ایران به گونه‌های مختلف کاج مانند نراد و نوئل اشاره دارد به دلیل استحکام بالا و قیمت مناسب برای ساخت انواع مبل مناسب است.

استفاده از چوب ممرز برای مبل چه معایب و مزایایی دارد؟

از مزایای چوب ممرز می‌توان به استحکام و فشردگی الیاف و یکدست بودن بافت آن اشاره کرد. با این حال، چوب ممرز در برابر پوسیدگی و آفات مقاومت مناسبی ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *